Välkommen till er nya blogg, styrelsen!

smiley_glad

Alla inlägg i den här bloggen kommer att automatiskt lyftas in på Piratpartiets förstasida. Det vore därför lite bra om ni tar för vana att skriva en liten introducerande sammanfattning (ungefär 530 tecken syns där), som underlättar för läsare att veta vad de klickar in på. (Fet eller kursiv text hänger inte med, inte heller radbrytningar.)

Alla inlägg ni skriver kommer dessutom att behöva en bild på 150×150 pixlar. För att underlätta har vi satt upp en bildbank med diverse olika ikoner, som kanske kan passa. Annars går det utmärkt att illustrera med bättre, egna bildval. Dessa hittar ni nedan till höger om postboxen, ”utvald bild” för egna bilder och ”hämta bild från bildbanken” för att använda bilder som redan finns.

Högermenyn överst (markerad A i widgetområdet i adminpanelen) ska ni ej använda. Det är en hårdkodad del, som tillhör partiet så att säga. Där kommer kampanjer och viktiga saker läggas in som behöver finnas på samtliga underbloggar. De övriga menyerna har vi lagt in som förslag – vill ni ändra, flytta på eller lägga in andra saker (exempelvis egna twitterkonton eller dylikt) så går det bra att göra det.

Huvudbannern överst på sidan, går även den enkelt att byta ut, skulle ni vilja det. Den är 1000×180 pixlar, och byts ut under admin/utseende/sidhuvud.

Överst ligger alltid den lila menyn för alla underbloggar. Det är det officiella Piratpartiets meny. Er meny här på bloggen är under huvudbannern i det gråa fältet. Där kan ni lägga in menyer med hjälp av att skapa en Sida, exempelvis. Det går även att skapa meny under utseende/menyer i adminpanelen. (Widgetområde B och C är dessutom användbart för dylikt, om så behövs.)

Vi har förberett en styrelsesida med era presentationer där redan. Den är länkad även från lila menyn – tanken är att vi inte ska behöva korrigera på flera ställen, då uppgifter behöver ändras. Korrigeringar är för övrigt ert ansvar. Se gärna över era rutiner under dokument-rubriken på styrelsesidan, hur den påverkas nu i och med att styrelsen har en bloggplattform.

Fundera gärna på hur ni lägger upp ert kategorisystem – det går att skapa efter hand, men var noggranna med att faktiskt använda er av kategorier. Det underlättar rejält när man skrivit en del inlägg och behöver hitta saker i samma ämne. Lägg även gärna med taggar – högst fem stycken dock, för att inte stöka till saker, i inläggen.

Så här ser ledningsbloggen ut för närvarande, där vi börjat pytsa in grejer. Ta det som inspiration, försök att hitta det sätt att kommunicera på som känns naturligt.

Bloggen är ej officiell ännu, den kommer att lanseras samtidigt som resterande underbloggar är klara. Ni kan se vilka i lila menyn överst.

Kommentarer

Inga kommentarer.